czwartek, 23 stycznia 2014

Bestsellery

To hasło przewodnie najnowszego numeru „Nowej Dekady Krakowskiej” (2013, nr 6). Wybrałem dwa teksty, które szczególnie zwróciły moją uwagę. Pierwszy z nich jest autorstwa Roberta Ostaszewskiego. Krytyk, redaktor, a również autor powieści kryminalnych w artykule pt. „Od zera do bohatera, czyli o modzie na kryminały po polsku” pisze m.in.: „W coraz większym stopniu twórcy kryminałów przejmują od autorów głównego nurtu także zadanie opisywania naszego >tu i teraz<. Pisarze głównonurtowi zdają się koncentrować uwagę na ledwie kilku wybranych tematach, takich jak problemy z tożsamością, dysfunkcjonalne rodziny czy polityczno-ideologiczne przepychanki na linii – powiedzmy, dość umownej – lewica – prawica”. Ostaszewski stawia tezę, że „(…) z niektórych powieści kryminalnych można się dowiedzieć o Polsce i Polakach więcej niż z książek uznawanych za >poważniejsze<”. Drugim tekstem, na który warto zwrócić uwagę jest „Prawie jak moralitet?” autorstwa Anny Pekaniec. Przygląda się w nim sprzedanej w stu tysiącach egzemplarzy powieści Marty Stefaniak pt. „Czary w małym miasteczku”. Rzadko się zdarza, aby na łamach prasy literackiej omawiano książkę z nurtu twórczości popularnej. Pekaniec pisze: „Jako >tekst dobrze zrobiony< pierwsza powieść Marty Stefaniak jest prawie wzorcową realizacją zaproponowanych przez Ewę Kraskowską wyznaczników powieści kobiecej, obejmującej zarówno teksty przynależące do szeroko pojętego kanonu literatury wysokoartystycznej, jak i te, które mieszczą się w coraz bogatszym zbiorze popularnej literatury kobiecej – pisanej przez kobiety i adresowanej dla kobiet.” Stefaniak za swoją powieść otrzymała główną nagrodę na Festiwalu Literatury Kobiecej w Siedlcach. Pekaniec zauważa, że przywołany festiwal po odsunięciu Ingi Iwasiów i Beaty Kozak z jury Nagrody Gryfii jest „jedyną przestrzenią, by tak rzec, konkursową, w której odbywa się dyskusja nad literaturą z kobiecą sygnaturą”. Namawiam do lektury całego numeru, w którym redaktorzy z różnych perspektyw przyglądają się mechanizmom powstawania bestsellerowych książek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz