czwartek, 7 czerwca 2012

Do Greków!

Szukałem w domowej bibliotece archiwalnego numeru „Literatury na Świecie” poświęconego gnozie. Tak, był taki numer z roku 1987, w którym zamieszczono tekst wyklętego Salmana Rushdie. Były nawet dwa numery. Ten z roku 1989 traktował o herezjach, sektach i schizmach. Zawierał m.in. fragment o Templariuszach z „Wahadła Foucaulta” Umberto Eco. We wtorek 12 czerwca wydaję swoją powieść o sekciarzach, którą niezmiennie polecam. Potrzebowałem odpowiedzi na, zdawało mi się ważne, pytanie. Nieważne… Archiwalnych numerów, niestety, nie znalazłem, ale za to natrafiłem na niewielką książeczkę wydaną przed laty przez wydawnictwo „Znak” pt. „O cierpieniu. O przyjemności”. A ponieważ już jutro pierwszy mecz Naszych z Grekami, pragnę tym drugim zadedykować niewielki fragment autorstwa osiemnastowiecznego szkockiego filozofa Davida Hume’a. Po namyśle dedykuję go również Rosjanom i Czechom, naszym grupowym rywalom. Więcej, dedykuję go każdemu kto stanie naprzeciwko naszej drużyny narodowej. Zanim skierują piłkę w kierunku polskiego bramkarza niechaj wcześniej dokładnie przemyślą poniższe słowa:
„Nie ma rzeczy bardziej oczywistej niż to, że każdy człowiek zdobywa naszą przychylność, albo wystawia się na naszą nieprzychylność zależnie od tego, czy doznaliśmy od niego przyjemności czy nieprzyjemności; równie oczywiste jest, że uczucia dokładnie dotrzymują kroku doznaniom emocjonalnym we wszystkich zmianach i odmianach, jakie w nich zachodzą. Kto może znaleźć sposoby, by stać się dla nas pożytecznym lub przyjemnym czy to przez swe usługi, czy przez swoją piękność, czy przez swoje pochlebstwa, ten jest pewien naszych uczuć; z drugiej zaś strony kto nam czyni krzywdę albo sprawia przykrość, ten zawsze i niezawodnie budzi nasz gniew czy nienawiść. Gdy nasz naród jest w wojnie z innym narodem, to nienawidzimy tego narodu, uważając, że jest okrutny, przewrotny, niesprawiedliwy i gwałtowny, samych zaś siebie i naszych sojuszników uważamy zawsze za sprawiedliwych, umiarkowanych, pełnych miłosierdzia”. (Traktat o naturze ludzkiej, t. II, s.102-103)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz